Vi tilbyder

Haderslev Yoga Studio tilbyder en bred vifte af forskellige yogaformer. Medmindre andet fremgår af beskrivelsen så er vores hold for ALLE uanset om du aldrig har sat fødderne på en yogamåtte før eller om du er en erfaren yogaudøver.

Hver session er på mellem 60-75 minutter og priser kan du se her

Vil du vide noget om vores skønne instruktører, så læs her

Begynderyoga er for dig, der

  • aldrig har sat fødderne på en yogamåtte før
  • har begrænset erfaring
  • erfaren og bare gerne vil lave noget basic yoga

Holdbeskrivelse: Luk Yoga og Mindfulness ind i dit liv og find roen – også i en travl hverdag. Instruktøren tilrettelægger undervisningen så ALLE kan være med. Yogaøvelserne er baseret på den klassiske Hatha Yoga og vil være helt basic, enkle og blive grundigt instrueret. Og vi bruger den tid, der skal til for at du kommer trygt og godt ind i stillingen. Vi arbejder med både smidighed og styrke i et niveau hvor du kan være med uanset om du har nogle fysiske udfordringer, er stiv som et bræt eller om du er i begrænset fysisk form. Hver session afsluttes med afspænding og mindfulness øvelser.

Sessionen varer 75 minutter.

Flow Yoga

– En del af vores lørdagshold:

Forestil dig at du møder din lørdag med et energifyldt sind, et stort smil og en velsmurt krop. Til lørdagsholdet vil du kunne finde Flow Yoga på programmet. Indholdet og formen vil variere inden for hatha flow, dynamisk yoga, vinyasa, yin yang og modificeret ashtanga vinyasa. Alt efter hvilken instruktør der underviser.

Vores instruktører tilrettelægger undervisningen så ALLE kan være med- uanset din yogaerfaring. Og fælles for alle vores instruktører er, at de vil gøre deres ypperste for at give DIG en god oplevelse og sørge for at du starter din weekend helt rigtigt.

Sessionen varer 75 minutter

Begynder Flow Yoga

Er du helt ny i yogaverdenen så er dette hold et godt sted at starte. Her arbejder vi det meste af tiden dynamisk hvor de klassiske yogastillinger udføres mere flydende og i små serier og hvor vi kobler åndedrættet til den flydende bevægelse. Instruktøren sørger for at guide dig stille og roligt igennem hver enkelt øvelse og tager naturligvis hensyn til hver enkelt deltagers niveau så ALLE, uanset erfaring, kan deltage.

Vi udfordrer fysikken og balancen og får sved på panden. Kroppen får ny energi, sindet afspændes, og stress-niveauet sænkes.

Vi afslutter hver session med Mindfulness øvelser eller let meditation. Begge dele bidrager til at finde din indre ro og styrker opmærksomheden på det, du laver netop nu. Når du lukker yoga og mindfulness ind i din hverdag, giver du dig selv en gave for livet.

Sessionen varer 75 minutter

Stole Yoga

Stole yoga er for personer med fysiske udfordringer, og – ikke kun – seniorer.

Har du udfordringer med hofte, knæ mv eller balancen så kan du sagtens være med på dette hold. Vi arbejder med de gode stræk, opbygger styrke på et niveau alle kan være med til, og udfordrer balancen på en sikker måde. Og måske får vi liiidt sved på panden. Vejrtrækningen er en naturlig del af det at lave yoga så den har vi naturligvis også en del fokus på.

Alle øvelser er enkle og bliver grundigt instrueret. Og vi bruger den tid, der skal til for at du kommer trygt og godt ind i stillingen, til at være i den og til at komme ud af den igen. Vi vil både lave siddende og stående øvelser og er du lidt usikker på benene så har vi altid stolen at støtte os til.  Dog vil alle øvelser kunne udføres siddende hvis du er utryg ved eller er forhindret i at lave dem stående.

Vi afslutter timen med en stille afspændingsøvelse og bagefter er der mulighed for noget fælles kaffehygge nedenunder i Schaumanns Café og Galleri.

Har du ikke prøvet yoga før, så er det absolut ingen hindring. Her kan alle være med. Du skal bare møde op i noget tøj, du kan bevæge dig i og medtage dit gode humør. Alt andet har vi i studioet.

Sessionen varer 60 minutter

HUSK at vi har adgang via elevator!

Yin Yoga:

Yin Yoga er noget af det mest kærlige og nænsomme, du kan gøre for dig selv. Øvelserne virker afstressende følelsesmæssigt og fysisk forløsende. Dit sind, dit hjerte og din krop slapper af, smelter sammen til en helhed og alt i dig falder til ro.

Yin yoga handler om at spænde af og give efter. I Yin Yoga masserer vi vores bindevæv, stimulerer vores parasympatiske nervesystem, reducere muskulære, samt følelsesmæssige og mentale spændinger gennem mindfulness.

Vores bindevæv er et stærkt og elastisk materiale, som ligger overalt inde i vores krop, rundt om alle muskler, organer og alt vores væv. Bindevævet ligger i lange baner og er forbundet ud i hele kroppen, og er det, som sørger for, at du kan bevæge dig smidigt og frit. Når bindevævet har det godt, minder det lidt om et dugvådt, fintvævet edderkoppespin. Vi kan bevæge vores krop frit og uden spændinger. Når bindevævet til gengæld har det skidt, og vi føler spændinger eller smerter i kroppen, ligner det mere sammenklistret candyfloss. 

For at opnå de største fordele ved Yin Yoga er det vigtigt at holde stillingerne i 3-5 minutter, da det tager 3 minutters stilhed før vores bindevæv slipper, og der skabes plads. De fleste stillinger holder sig selv, og du vil kunne lade tyngdekraften gøre arbejdet. Hvor der er behov, bruger vi tæpper, yogapøller og blokke, så stillingerne bliver så behagelige og afslappende som muligt. Det betyder, at du kan overgive dig til det, der sker i kroppen og stille og roligt lade kroppen og åndedrættet lede dig dybere ind stillingen. I Yin Yoga arbejdes mest siddende og liggende. Alle kan deltage, og Yin Yoga kan være særligt godt, hvis du bøvler med mentale eller fysiske spændinger.

Sessionen varer 75 minutter.

Stille Morgen Yoga

Fleksibilitet til kroppen og stilhed til sindet

“Stille Morgen Yoga” giver dig en stille og fredfyldt start på dagen. Vi arbejder ud fra Yin Yoga principperne og lidt fra Restorativ Yoga og du kan læse mere om begge yogaformer lige herover og længere nede.

Vi har fokus på den dybe og rolige vejrtrækning, de blide stillinger, de gode udstrækninger af hele kroppen og med god tid til fordybelse og afspænding. Hvor der er behov, bruger vi tæpper, yogapøller og blokke, så stillingerne bliver så behagelige og afslappende som muligt. ALLE kan deltage på dette hold.

Skal du på arbejde lige efter? Ikke noget problem da du ikke bliver svedig af denne yogaform og du behøver ikke at gå i bad efter sessionen. En hurtig omklædning og du er klar til at tage på arbejde smidig og blød og med ro i krop og sjæl.

Sessionen varer 75 minutter.

Modificeret Ashtanga Vinyasa Yoga:

Ashtanga Vinyasa Yoga er en dynamisk flow yogaform, hvor du får gang i kroppen og ro i sindet og på åndedrættet.

Det dynamiske flow i Ashtanga Vinyasa yogaen synkroniserer åndedræt og bevægelser og givet øget fleksibilitet, styrke, udholdenhed, balance, åndedrætskontrol og afspænding. I Ashtanga Vinyasa Yoga følger man normalt en fast serie af stillinger. I vores modificerede Ashtanga Vinyasa Yoga timer tilpasses serien, så alle kan være med, og serien følges ikke fast. Det betyder også, at ikke alle stillinger laves, og nogle modificeres, så de laves anderledes og mere tilgængeligt. Ashtanga yogaens serier er dermed op til fortolkning for den enkelte underviser. Så lad dig ikke skræmme af billeder af slangemennesker – de stillinger, kommer vi ikke til at lave 🙂 I vores modificerede timer fokuserer vi på at finde ind til kernen i Ashtanga yoga – nemlig “moving meditation” samt at arbejde med styrke, udholdenhed, balance og åndedræt’.

Alle kan deltage i vores modificerede Ashtanga Vinyasa klasser, uanset alder og køn, og det er ligegyldigt, hvor smidig du er. Den enkelte arbejder på sit eget niveau, med sit eget fokus.

Er du gravid, anbefales det, at du vælger en mindre fysisk udfordrende yogaform end Ashtanga Vinyasa.

Sessionen varer 75 minutter

Yin Yang Yoga:

Yin Yang Yoga kombinerer det nænsomme med det styrkende, du gør noget kærligt og aktivt for dig selv. 

I Yin Yoga masserer vi vores bindevæv, stimulerer vores parasympatiske nervesystem, reducere muskulære, samt følelsesmæssige og mentale spændinger gennem mindfulness.
Yang yoga påvirker organer, muskler. Led og væv styrkes og stimuleres, dette vil give dig en følelse af velvære og vitalitet i kroppen og ro og klarhed i sindet,

Yin yoga handler om at spænde af og give efter. Du kan læse om effekten af Yin Yoga herover.

Yang yoga delen er dynamisk og kraftfuld, hvor du arbejder med hele kroppen gennem en kombination af flydende bevægelser og med et koncentreret åndedræt som den røde tråd. Stillingerne kommer i forlængelse af hinanden i et rytmisk flow uden pauser. Du oplever hurtigt en helt naturlig varme i kroppen og sved på panden.
Der er fokus på, at stillinger udføres anatomisk korrekt og at vi kommer hele kroppen igennem.
Den meditative tilstand opnås gennem samspillet af stillingernes flow og åndedrættet – eller blot af koncentrationen om at være i stillingerne.

Yang yoga opbygger styrke, udholdenhed og balance. Desuden øget smidighed og forbedrer kvaliteten af både vejrtrækning, kredsløb og koncentration. Dette medvirker til at reducerer stress og spændinger i led og muskler, udjævner ubalancer i kroppen, disciplinerer sindet, giver større kropsbevidsthed og vitalitet.

Sessionens varighed vil være 75 minutter med 30 minutters Yin, 30 minutters Yang efterfulgt af afspænding med åndedrætsøvelser, fokusereret body scan, Koshi vindklokker og andre afslappende øvelser.

Hvor der er behov, bruger vi tæpper, yogapøller, yogabånd og blokke.

Yin yang yoga berører hele dig.

Sessionen varer 75 minutter

Yin Flow Yoga:

100% præstationsfri yoga der forbinder dig med din sjæl og får dig til at mærke, at du er præcis, som du skal være.

Vuggende, legende, undersøgende og med fokus på blidhed foregår yin flow yoga i et roligt tempo.

I yin flow yoga har vi fokus på, at spænder af og giver efter. Vi giver slip på muskelaktivitet og i stedet arbejder vi med det dybereliggende bindevæv, fascia og leddene især i hofterne, bækkenet og den nederste del af rygsøjlen. Det handler ikke om at få det mest intense stræk, men om at få nervesystem og bindevæv til at slappe af, give efter og at få kroppen til at restituere.

De fleste stillinger holder sig selv, og du vil kunne lade tyngdekraften gøre arbejdet. Hvor der er behov bruger vi tæpper, yogapøller og blokke, så stillingerne bliver så behagelige og afslappende som muligt. Det betyder, at du kan overgive dig til det, der sker i kroppen og stille og roligt lade kroppen og åndedrættet føre dig dybere ind stillingen.

Samtidig giver yin flow yoga en sjælden stund med ro til at observere, hvad der opstår af fornemmelser i kroppen, følelser, der kommer op til overfladen, og hvad der foregår i dit sind. Du får tid og mulighed for at give slip på det, der fylder og lade roen tage over Øvelserne virker afstressende følelsesmæssigt og fysisk forløsende samt medfører en forbedret søvn. Undervisningen tilpasses den enkelte deltagers forudsætninger og behov.

Dit sind, dit hjerte og din krop slapper af, smelter sammen til en helhed og alt i dig falder til ro.

Sessionen varer 75 minutter.

Hatha Yoga

Hatha Yoga kan betegnes som den klassiske yoga og handler om at skabe balance mellem kroppens og sindets dualiteter. I Hatha Yoga holdes hver asana (yogastilling) i 5-8 åndinger. Dette giver tid til at finde den rette alignment i stillingen, mærke den og mærke kroppen, sindet og vejrtrækningen.

Og vi bruger den tid, der skal til for at du kommer trygt og godt ind i stillingen. Vi arbejder med både smidighed, balance og styrke i et niveau hvor du kan være med uanset om du har nogle fysiske udfordringer, er stiv som et bræt eller om du er i begrænset fysisk form. De mere erfarne vil kunne arbejde i stillingerne ud fra de forudsætninger de har og vi lover at de også får udfordret deres fysik, balance og udholdenhed.

Sessionen starter med at forberede sindet og kroppen på at dyrke yoga, vi retter vores fokus på åndedrættet, bliver groundet inden vi går videre til opvarmningen. Herefter følger en nøje udvalgt sekvens af asanas (øvelser). Ofte kan der være et særligt tema eller et fokusområde men vi kommer altid hele kroppen rundt. Til sidst afslutter vi sessionen med pranayama (åndedrætsøvelser) og en skøn afspænding, mindfulness øvelser eller body scan.

Sessionen varer 75 minutter.

Hatha flow

Her vil du opleve en klasse, hvor der både arbejdes med at styrke kroppen og at stilne sindet. Hver time vil være planlagt ud fra et tema med dertilhørende asanas (yogastillinger), pranayama (åndedrætsøvelser) og afspænding.

Hatha Yoga kan betegnes som den klassiske yoga og handler om at skabe balance mellem kroppens og sindets dualiteter. I Hatha Flow holdes hver asana (yogastilling) i 5-8 åndinger. Dette giver tid til at finde den rette alignment i stillingen, mærke den og mærke kroppen, sindet og vejrtrækningen.

Hatha Flow er derfor både begyndervenlig pga. tempoet og tiden til at forstå den enkelte stilling, men det er også for de mere erfarne, da det at holde stillingerne kræver fysik og udholdenhed.

Der vil til hver klasse inddrages aromaterapeutiske æteriske olier, som passer til den enkelte times fokus. Olierne er altid frivillige at bruge, men man skal være opmærksom på, at olierne kan duftes i lokalet. Klassen startes med en kort centrering, hvorefter der vil være korte flows med åndedrættet i opvarmningen. Hoveddelen af sessionen er sammensat af korte sekvenser, hvor hver stilling holdes i 5-8 åndinger, før vi flyder videre. Sessionen afsluttes altid med pranayama (åndedrætsøvelser) og afspænding med afspændingsmassage eller body scan med Koshi vindklokker. 

Sessionen varer 75 minutter.

Restorativ yoga

Skab indre ro og velvære i din krop. Find dig til rette i stilheden. Restorativ yoga skaber balance og ro i dit nervesystem. Et nervesystem i ubalance kan påvirke humøret, immunforsvaret, fordøjelsen, bindevævet og skabe muskelspændinger.

Restorativ yoga giver kroppen mulighed for at hvile og derved helbrede sig selv. Ved at skabe balance i nervesystemet hjælpe denne yogaform til at krop og sind indgår i et samarbejde. Derved reduceres bl.a. stress, depression, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk. Yogaen styrker også immunforsvaret, bindevævet og lymfevæskerne.

I stillingerne strækker kroppen sig blidt, mens den er støttet op af store puder, tæpper og klodser. Øvelserne er langsomme og varer længere. Det er en yogaform uden stående, aktive stillinger, men derimod med masser af siddende og liggende stillinger, som holdes i 5-10 min. ad gangen. Her gælder det om væren – frem for præstation. Og betydningen af at mærke efter og tage hensyn til sin egen krop. Du vil måske føle og opleve hvordan stillingerne hjælper dig til at berolige sindet, skabe balance i nervesystemet, samt opleve at du kommer i en tilstand af dyb afslappethed. Første gang du er landet i en perfekt tilpasset restorativ yogastilling, kan du ikke undgå at forbløffes over graden af ”sweet surrender”. Det kan føles som at få indfriet en dyb længsel.

Du skal kunne mærke den gavnlige virkning af yoga-sessionen på et fysisk og mentalt niveau, nemlig at du finder mere ro i dit sind og kommer bedre i kontakt med og ind i din krop. Måske mærker du også at stillingerne reducerer angst og stress, beroliger og plejer din følelsesmæssige krop, heler depression, stimulerer til bedre søvn og styrker dit immunforsvar. Sessionen afsluttes med en dejlig Savasana (afspænding med meditation).

Sessionen varer 75 minutter.